Gemeente Den Haag DSO

Gemeente Den Haag digitaliseert afhandeling bouwvergunningen
De Dienst Stedelijke Ontwikkeling (DSO) is de organisatie die binnen de Gemeente Den Haag de taak heeft de stad verder tot ontwikkeling te brengen. Binnen DSO werken ruim 1000 medewerkers in 5 directies nauw samen aan de versterking van bereikbaarheid, werkgelegenheid, de woningvoorraad, bedrijfshuisvesting en de openbare ruimte. Door de huidige ontwikkelingen op het gebied van de automatisering is bij burgers en medewerkers van de gemeente de behoefte ontstaan aan digitale informatie en één centraal loket. DSO wil het aanvraag- en afhandelingproces van de bouwvergunningen efficiënter inrichten. Om aan deze wens tegemoet te komen, heeft de DSO samen met OIS een digitaal vergunningssysteem ontwikkeld. Dit systeem sluit naadloos aan op het centrale gemeentearchief. Inmiddels verwerkt DSO alle lichte bouwvergunningen volledig digitaal met dit systeem.

De resultaten

  • Volledig digitaal afhandelen van alle lichte bouwvergunningen.
  • Digitaal loket vergroot dienstverlening.
  • Actueel en volledig dossier door validatie gegevens.
  • Unieke viewer geschikt voor zeer groot aantal formaten waaronder tekeningen.
  • Classificatie documenten conform documentair structuurplan (DSP)

De oplossing
Met behulp van de OIS oplossing zijn alle documenten gedigitaliseerd. Via een automatisch proces wordt een centraal vergunningsdossier opgebouwd. Dit dossier is vanaf elke werkplek toegankelijk. Koppelingen met bestaande systemen als het bouw- en woning toezichtsysteem (BWT) zijn tegelijkertijd verricht. Het systeem heeft een optimale functionaliteit en flexibiliteit meegekregen voor het zichtbaar maken en integreren van specifieke documenten zoals bouwtekeningen. Met de unieke document viewer kunnen documenten worden getoond, ook op werkstations die niet beschikken over de toepassing waarmee de documenten zijn vervaardigd. Daarnaast biedt deze viewer de mogelijkheid om digitale opmerkingen en arceringen te maken. Deze annotaties worden automatisch opgeslagen bij het document, zonder het originele document te veranderen.

De implementatie
OIS biedt een standaard integrale aanpak van diensten ter ondersteuning van de OIS oplossing. Deze aanpak leidt tot een gegarandeerde implementatie en resulteert in een optimaal efficiënt werkproces.

Meer weten?
Bent u benieuwd naar de mogelijkheden en voordelen van de OIS oplossing? Neem contact op met Edwin van Veen voor meer informatie via 070 – 319 26 24 of stuur een mail naar edwin.van.veen@ois.nl.